מי חמים

האם אפשר לתקן דודים לבד?

דוד השמש ודוד החשמל הן המצאות ישראליות שמשתמשים בהם כבר המון זמן והן נחשבות גם למערכות מאוד יעילות שיחסית אין בהן תקלות רבות, אך כשיש תקלה, הן מפסיקות לעבוד לגמרי ומונעות מאתנו מקלחות עם מים חמים.

נשאלת השאלה, האם כל תקלה בדוד מצריכה טכנאי? האם אפשר לתקן דודים לבד? על שאלות אלו נענה בכתבה הבאה.

 

האם אפשר לתקן דודים לבד?

 

האם אפשר לתקן דודים לבד – בעיית אבנית

אבנית במערכת הדוד, היא התקלה הנפוצה ביותר ויש לה דרגות שונות. כאשר יש מעט אבנית על חלקי הדוד, ניתן לעלות ולנגב את האבנית שהחלה להצטבר, אך אם מדובר בכמות אבנית גדולה וחזקה שקשה להסיר, מומלץ לפנות לבעל מקצוע.

הישארות של אבנית על חלקי הדוד עלולה לגרום להם לבלאי שיגרום להפסקת חימום המים ואם האבנית נמצאת על גוף החימום הוא עלול להישרף.

אז האם אפשר לתקן דודים לבד במצב של אבנית? התשובה היא בחלק מן המקרים. תוכלו לעיין בתקלות נפוצות בדודי שמש וחשמל בקישור הבא: https://pakahom.com/heater-does-not-heat/solar-heater/

 

האם אפשר לתקן דודים לבד – צינורות שהתנתקו או התבלו

לדוד השמש ודוד החשמל יש צינורות שמחוברים אליהם ותפקידם להכניס ולהוציא מים מהמערכת במעגל סגור. במצבים שצינורות אלו תקולים או לא מחוברים, סביר שלא תצליחו לחמם את המים.

במידה והצינורות יצאו מהמקום, כל אחד למעשה יכול להחזיר אותם וזו תקלה שניתן לסדר לבד, אך אם יש בלאי בצינור והוא חתוך או קרוע, כאן כבר תזדקקו לאיש מקצוע שיחליף את הצינורות.

 

האם אפשר לתקן דודים לבד – בוילר מקצר

תקלה נוספת שאופיינית לדודי חשמל היא הבוילר שמקצר. קצר חשמלי בחוטי החשמל של הדוד הוא מפגע מסוכן מאוד עבור בני הבית וזו בהחלט לא תקלה שאפר לתקן לבד בדודי חשמל.

במקרה כזה חשוב לפנות לחשמלאי מוסמך שיבדוק למה הדוד מקצר ויתקן את התקלה המסוכנת הזו.

 

האם אפשר לתקן דודים לבד – קולטנים ישנים או בלויים

הקולטנים הם למעשה החלק בדוד שקולט את קרני השמש והופך אותן לאנרגיית חום. ללא קולטנים תקינים, הדוד לא יחמם מים בקיץ וזה חבל כי מדובר בשיטה מאוד חסכונית שלא מצריכה שימוש בחשמל או בגז.

קולטנים תקולים לא ניתן לתקן לבד, יש לפנות לבעל מקצוע שיבדוק את תקינותם ובמידת הצורך יחליף אותם. הקולטנים הם מוצר איכותי שלא מתקלקל במהירות, בדיקות תקינות אחת לשנתיים יעזרו לכם להימנע ממצב זה.

לסיכום, בדודי שמש וחשמל יש סוגי תקלות שונים, לכל תקלה יש את המקרה הגרוע שלה שמצריך הזמנה של טכנאי ואת המקרה הפשוט שמאפשר לתקן את הדוד לבד.

מי שעושה בדיקות תקינות אחת לשנתיים עבור הדוד שלו, יוכל להימנע מתקלות אלו ולהאריך את השימוש בדוד השמש והחשמל מבלי להחליף אותם זמן רב.